Köpvillkor

Swedish Bee Company är ett biodlingsföretag och de produkter vi erbjuder är av sin natur väldigt olika. Därför gäller olika köp- och leveransvillkor beroende på produkt. 

Vi delar in våra produkter i konsumentprodukter respektive levande bin. 

Vi reserverar oss för slutsålda artiklar och förändringar i sortiment innan köp går igenom. Hos oss gäller konsumentköplagen och distansavtalslagen som det går att läsa mer om via Konsumentverket.se dock med vissa undantag beroende på produktens karaktär.

Leveransvillkor och frakt gäller för leveranser inom Sverige. Om du vill ha leverans utanför Sverige är du välkommen att höra av dig.

 

Leveransvillkor & frakt konsumentprodukter

Om produkten du köpt finns på lager levererar vi snarast. Vanligen inom 1-3 arbetsdagar.
Enhetsfrakt 59 kr tillkommer vid köp upp till 499 kr. Vid större köp ingår fraktkostnaden i priset. Vi skickar med DHL servicepoint till ett ulämningställe nära dig. 

DHLs ombud

Ombuden hittar du över hela landet på platser som du besöker varje dag; affären runt hörnet, din närmaste bensinstation eller kiosk. Klicka in dig på https://fspa.dhl.com/LocatorWeb/ för att se ditt uthämtningsställe.

OBS! Om det valda ombudet är fullt förbehåller sig DHL rätten att ändra till ett annat uthämtningsställe i ditt område. 
 

Ångerrätt/reklamation

Som kund hos Swedishbeecompany.se har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätt gäller inte för livsmedel.

 

Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice via mejl senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar varan på info@swedishbeecompany.se

För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
- ordernummer
- titel på de produkter du vill returnera.

Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Vi vill gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan) detta påskyndar hanteringen utav din retur.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse! Swedish Bee Company åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

Paket som ej hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Swedish Bee Company. Om detta sker debiteras du en avgift på 250 kr per paket för kostnader som Swedish bee Company haft för administration, frakt- och returfraktkostnad, samt hantering. Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten. 

 

Fel vid leverans / Skadade varor

Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice direkt för snabbaste service på info@swedishbeecompany.se , dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrat att undersöka varan vid leverans. Vi tar emot felanmälan och återkommer med returanvisningar. 

Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller enligt konsumentköplagen att Swedish Bee Company AB vid köp gjort av konsument ska avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Swedish Bee Company AB. Klippkungen Växjö AB  har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.

När du reklamerar skadat gods är det viktigt att du skickar in bilder på skadan till vår kundservice på info@swedishbeecompany.se . Glöm ej att skicka med övrig info om din order som kan hjälpa oss att fastställa skadans uppkomst. 

 

Leveransvillkor & frakt levande bin

Levande bin levereras av naturliga skäl under sommaren och leverans sker enligt tidpunkt i orderbekräftelse.Vi tar dock emot beställningar under hela året. 

Drottningar levereras med rekommenderat brev till ditt närmaste Postnord utlämningsställe. Rekommenderat brev används för att säkerställa leverans första vardagen efter att vi har skickat drottningarna. Vi skickar drottningar måndag – onsdag för att säkerställa att de kommer fram under veckans vardagar.

Enhetsfrakt 79 kr tillkommer vid köp av en (1) drottning. Vid köp av två eller flera drottningar för samtidig leverans ingår fraktkostnaden i priset. 

Paketbin, övervintrade bisamhällen och avläggare hämtas av kund hos oss om inget annat avtalats. Transport kan ordnas beroende på antal och leveransadress men endast efter överenskommelse. Tveka inte att fråga! Fraktkostnad tillkommer. 

 

Reklamation

Ångerrätt gäller inte för levande bin men om något skulle ha hänt med drottningen så hör av er snarast så att vi gemensamt kan komma fram till en lösning. Vår strävan är att du som kund skall bli nöjd. Hör av dig via epost info@swedishbeecompany.se eller telefon 0704558292. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge ordernummer och att beskriva problemet.